tirsdag den 21. april 2020

Jørgen Grønnegård Christensen, Jørgen Albæk Jensen, Peter Bjerre Mortensen og Helene Helboe Pedersen - Når embedsmænd lovgiver

Jørgen Grønnegård Christensen, Jørgen Albæk Jensen, Peter Bjerre Mortensen og Helene Helboe Pedersen har leveret et yderst vigtigt indspark i debatten om embedsværket med bogen Når embedsmænd lovgiver. Særligt fordi vi her får en faglig vurdering fra folk, som rent faktisk ved noget om den juridiske proces fra en lov vedtages til den konkretiseresi bekendtgørelser, som skal tage højde for internationale samarbejder, herunder i særdeleshed implementeringen af EU-direktiver.

Det er her, politik kan blive vanskeligt, for vi kan alle have mavefornemmelser omkring overgangen fra lovvedtagelser frem til bekendtgørelserne, og derfor kan det varmt anbefales at læse bogen for at øge vurderingen fra synsninger til de faktiske udfordringer, som håndteres professionelt og neutralt af embedsværket.

Jeg nød netop læsningen af bogen, fordi det er den første store analyse af brugen af bemyndigelseslovgivning. Bogen giver et objektivt svar på, hvorfor der er sket en vækst i brugen af bekendtgørelser fra 90'erne og frem til i dag. Mistanken om politisering af embedsværket er ikke berettiget. Det skyldes alt for ofte manglende viden om det store regelkompleks som skal administreres i ethvert land som del af vore vestlige demokratier, og jeg er efter endt læsning endnu mere overbevist end nogensinde før om, at vores embedsværk netop er stærkt, fordi det har formået at bevare sin upolitiske administrative profil. De mange interne akter som forfatterne har haft adgang til har givet grundlag for netop at bekræfte denne sunde demokratiske tilstand her i landet.

Bogen kan derfor anbefales til enhver læser, der ønsker en dybere forståelse af hvordan vi som land bevarer den administrative integritet også i en politisk styret verden, hvor magten ofte skifter, men hvor man rent faktisk formår at administrere ud fra princippet om ordentlighed og respekt for de love, der vedtages i Folketinget.

Jeg medgiver bogen de fulde seks stjerner ud af seks mulige for den røde tråd, der påviser, at vi rent faktisk godt kan være glade for, at forvaltningen lever op til sine forpligtelser som neutral administration både nationalt, men sandelig også internationalt.

Læs mere om, og køb bogen herfra: https://www.djoef-forlag.dk/book-info/nar-embedsmaend-lovgiver