fredag den 13. marts 2020

Fred Vogelstein - Hanekamp, Da krigen brød ud mellem Apple og Google

Fred Vogelstein har med bogen Hanekamp, Da krigen brød ud mellem Apple og Google givet en ekstra facet til historien om Steve Jobs, som jeg hidtil især kendte fra Walter Isaacsons biografi.

Fred Vogelsteins bog er virkelig et glimrende supplement for alle, der har læst Walter Isaacsons biografi, for der kommer mange væsentlige pointer ind i historikken omkring Steve Jobs og Apple. Vogelstein citerer få passager fra nævnte biografi undervejs, men leverer mange pointer, som sætter Google i et noget andet lys end det man normalt finder, hvis man bare laver online research på emnet.

Det er efter læsningen ret tydeligt, at Apple på så mange måder var styret af Jobs' temperament. Til tider så ilter, at han var fuldkommen resistent for fornuft, og samarbejdet med Google har kostet så ganske meget på bundlinjen for et firma, der var styret af en mand, som stolede lidt for meget på sine gode relationer til nøglepersoner i Google. Android-projektet er case in point i denne forbindelse, og jeg fik suppleret mange af de oplysninger jeg hidtil havde om Androids udvikling fra nørdprojekt til verdensomspændende mobilt styresystem, som jeg ikke kendte før læsningen.

Jeg anbefaler bogen til alle, som gerne vil læse mere om kampen for verdensdominans på mobilmarkedet, og man skal ikke frygte, at der går spor af den aura af mytiske dimensioner, som altid vil omringe mindet om Jobs. Han var en unik mand på både godt og ondt, men derfor skader det bestemt ikke - for læringens skyld - at få alle facetter med.

Den gode oversættelse foretaget af Brian Christensen mindsker bestemt heller ikke fornøjelsen ved læsningen, og bogen får de fulde seks stjerner ud af seks mulige. Jeg var særdeles glad for, at jeg fandt bogen på tilbud i Føtex til 30,-. De har ikke flere eksemplarer her i byen, for ellers havde jeg købt et eksemplar til min nevø, men du kan stadig fange bogen via Saxo.

Læs mere om, og køb bogen herfra: https://www.saxo.com/dk/hanekamp_fred-vogelstein_epub_9788771379747