mandag den 16. december 2019

Søren Pind - Frie ord

Søren Pind har med bogen Frie ord givet os en spændende beretning om sit liv i dansk politik. Bogen er yderst velskrevet, og kan med fordel læses uanset om du sympatiserer med forfatteren politisk.

Der er en del Venstrefolk som nok helst var bogen foruden, for der bliver langet nogle verbale håndmadder ud til både de tøvende, de illoyale, de løgnagtige og flere andre, herunder særligt den nu radikale Jens Rohde, der andetsteds har tilkendegivet, at hans version først kommer når han bliver 75. Man skal ikke tage fejl. Efter læsningen håber jeg, at formanden for de Radikale Venstre, Morten Østergaard, også har læst bogen, for nogle af tingene er bestemt ikke sjove at opleve, hvis man gerne vil have styr på sine tropper.

Særligt forfatterens politiske modstandere vil helt sikkert invende, at hvorfor taler forfatteren først nu, efter han selv har forladt politik? Svaret ligger både i titlen - FRIE ord - men sandelig også i det indlysende, at visse ting ikke kunne skrives uden at det ville være politisk selvmord.

Bogen er et glimrende testamente over politik set gennem en forfatters blik, som bestemt har prøvet lidt af hvert - helt fra ungdomspolitik til landspolitik. Han har prøvet så meget modgang, at mange andre var knækket. Det gør Søren Pind bestemt ikke! Han er stædig som bare pokker, og har gennem et langt liv i politik bevist, at dette ikke er nogen leg. Det var hjerteblod for ham, og uden tvivl smerteligt at forlade den arena, som han havde lært at navigere i med tørre tæsk til følge når jalousien hos partifæller viste sit grimme ansigt.

Der er steder hvor man kan være uenig med forfatteren rent politisk, men det er korte passager undervejs, som man som læser nemt kommer forbi, for resten er yderst velskrevet og særdeles spændende læsning.

Bogen fortjener de fulde seks stjerner ud af seks mulige. En sand fornøjelse at læse, og jeg anbefaler den varmt som læsning her i juleferien...

Læs mere om, og køb bogen herfra: https://www.saxo.com/dk/frie-ord_soeren-pind_haeftet_9788702273465