torsdag den 14. november 2019

Bendt Bendtsen - Fra bondedreng til vicestatsminister

Bendt Bendtsen har med sin erindringsbog Fra bondedreng til vicestatsminister udgivet på Forlaget Mellemgaard givet os et indblik i et særdeles interessant kapitel i Det Konservative Folkepartis historie. Denne bog skildrer en fascinerende karriere i både Livgarden og senere politiet med små lune anekdoter, der viser et langt mere spændende billede af forfatteren end man almindeligvis har af medierne.

Nogle læsere kunne godt være fristet til at starte læsningen på side 164 hvor vejen til Folketinget begynder, men så snyder man sig selv for en væsentlig del af forståelsen af den ordentlighed, der præger mennesket Bendt Bendtsen.

Det er vigtig viden at få med for at få den fulde forståelse af denne erindringsbog, og særligt én ting står klart efter læsningen af Fra bondedreng til vicestatsminister: han kunne sagtens have givet den gas i forhold til politiske modstandere gennem livet, men det undlader han, også selvom han bestemt ikke er blevet skånet af andre. Det viser en personlighed, som rent faktisk bliver savnet i politik, for han kunne skabe resultater, hvilket han også skildrer gennem kapitlerne.

Jeg nød virkelig læsningen af bogen, og selvom man kan være politisk uenig med et par af de sidste kapitlers causerier om de aktuelle politiske begivenheder, så er det netop når man som læser har læst HELE bogen, at man forstår den fasthed på holdningen i et mere nuanceret lys. Han påpeger nogle vigtige lektioner, som nutidige - og fremtidige! - politikere kan drage stor læring fra. Hans samarbejdsvillige stil var nøglen til succes, og det fortjener stor ros herfra.

Bogen fortjener naturligvis de fulde seks stjerner ud af seks mulige. Jeg nød hver eneste side, og kan varmt anbefale alle med interesse for politik, at læse denne bog.

Læs mere om, og køb bogen herfra: https://www.saxo.com/dk/fra-bondedreng-til-vicestatsminister_bendt-bendtsen_haeftet_9788772183787