fredag den 7. september 2018

Anders Agner Pedersen, Søren Dal Rasmussen, Agnete Wismer - Krigen på Capitol Hill

De tre forfattere - Anders Agner Pedersen, Søren Dal Rasmussen og Agnete Wismer - har med bogen Krigen på Capitol Hill leveret et rigtig godt indblik i HVORFOR amerikanerne stemte som de gjorde ved præsidentvalget mellem Donald Trump og Hillary Clinton. Bogen handler ikke om selve præsidentvalgkampen, men søger at besvare spørgsmålet om hvad der fik det amerikanske folk til at stemme på Trump. Hvilken desperation var det, der lå til grund for, at man hadede det etablerede system SÅ meget?

Der skal herfra lyde en kæmpe ros, fordi man virkelig har formået at gå ned i materien - substansen - bag skoleskyderier, Obamacare (Affordable Care Act), våbenlobbyen - og andre lobbyers roller i Super PACs - og alle de andre emner, vi andre ikke har fået ret mange oplysninger om fra danske medier.

Det er et godt gennemarbejdet materiale, som på mange måder gjorde mig klogere, og det er et kriterie, som må gøre bogen unik. Ikke fordi jeg på nogen måde skal være smagsdommer, men det er trods alt en erkendelse, at når man lærer noget af en så højaktuel bog her lige før midtvejsvalget i november, så har man at gøre med tre forfattere, som dels kan deres stof, men også forstår at formidle det, så vi alle har gavn af, at bogen blev skrevet.

Jeg er netop i dag, efter at have læst bogen, begyndt at følge to af de tre forfattere der er på Twitter, fordi jeg allerede nu fornemmer, at der også her vil være en chance for at hente yderligere guldkorn, mens de fortsætter deres arbejde med formidling af nyheder om amerikansk politik.

Selvom bogen desværre ikke levner meget håb om ændring af selve arbejdsprocessen inden for hverken Senat eller Kongres, så er bogen afsluttende omtale af ungdomsbevægelsen et frisk pust. Håbet er, som bekendt, lysegrønt - og man har lov at håbe og drømme om, at amerikanerne igen kan finde stolthed i et politisk system, som trænger til kunstig ilt efter man i mange år har haft langt mere fokus på det politiske spil for at blive genvalgt frem for kompromisser for at nå løsninger, som ville gavne den menige amerikaner.

Der kan ikke være nogen tvivl. Bogen fortjener de fulde seks stjerner, for der er virkelig tale om årets bog inden for det politiske spekter. Selvom der stadig er fire måneder tilbage af året tør jeg allerede nu godt love for, at denne placering næppe bliver udfordret foreløbig. Tak for en glimrende oplevelse. Jeg har virkelig nydt læsningen, og anbefaler den varmt som gaven til den der gerne vil vide mere om amerikansk politik.

Læs mere om, og køb bogen herfra: https://turbine.dk/produkt/krigen-paa-capitol-hill/