torsdag den 6. april 2017

My Eliasson - Et alfabet

My Eliasson har med sin digtsamlingsdebut, Et alfabet, skrevet nogle helt unikke ordspil baseret på alfabetet. Hvert digt følger det kendte alfabet, og således starter alle ord for hvert digt med samme ord i alfabetisk rækkefølge.
Jeg er dybt uenig med Kristeligt Dagblads anmeldelse af digtsamlingen, for her er virkelig tale om noget nyskabende i lyrikkens verden.

Min personlige favorit er S'et med et skarpt blik på den samtid vi alle kender med effektiviseringer i den økonomiske bundlinjes hellige navn. Her tales der klart og tydeligt den lille mands sprog med en selvironi, som tydeligt udstiller dobbeltmoralen i at staten går kapitalens ærinde helt uden nogen som helst form for hverken anstændighed eller empati. Digtet går således:
Systemets slaver
Skaber svindlernes succes.
Samtidigt synger staten
SMIL, SVIN, SMIL
Jeg kunne godt have tænkt mig flere tanker under nogle af bogstaverne, men jeg respekterer forfatterens valg af både kortere og længere tanker undervejs i alfabetet.

Fire store stjerner for det nytænkende og interessante med velvalgte ordspil og en klar politisk erklæring undervejs i sprogets værktøjskasse.

Læs mere om bogen og køb den herfra: https://www.plusbog.dk/et-alfabet-my-eliasson-9788773783696/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar