søndag den 26. februar 2017

Peter Aagaard og Annika Agger - Ledelse i politisk styrede organisationer

Bogen Ledelse i politisk styrede organisationer er redigeret af Peter Aagaard og Annika Agger. Det er en særdeles velskrevet bog, som varmt kan anbefales til såvel studerende på universiteter som de nuværende eller kommende ledere, som gerne vil udrustes med et godt overblik over hvad ledelse i politisk styrede organisationer egentlig er for en størrelse.
Bogen var en kæmpe øjenåbner for mig på flere måder. Jeg har selv befundet mig i en politisk styret virksomhed, en såkaldt selvstændig offentlig virksomhed, og det kan nogle gange godt føles som om tingene foregår cirkulært. Man gentager det der ligner gamle mønstre under nye former afhængig af farven på de regeringer, der sidder ved magten på det pågældende tidspunkt.

Nogle gange fejltolker man de beslutninger der bliver truffet, og her er denne bog virkelig værd at læse fordi den både går teoretisk til emnet og den forandring der er sket på området de seneste mange år, men også fordi der med relevante cases fortælles om de pågældende udfordringer ud fra en virkelighedsnær beskrivelse af handlingerne.

Bogen fortjener de fulde seks stjerner, og bør læses af enhver som vil arbejde enten som leder eller som medarbejder i politisk styrede organisationer, fordi det giver et bedre klarsyn på udfordringerne, og kan inspirere og motivere alle til at se tingene i det større perspektiv på et område hvor grænserne udviskes mellem offentlig og privat ledelsesform og -styring.

Læs mere om bogen, og køb den herfra: https://www.saxo.com/dk/ledelse-i-politisk-styrede-organisationer_annika-aggerpeter-aagaardyosef-bhattipeter-hagedorn-rasmussenulf-hjelmarlene-holm-pedersenrikk_haeftet_9788741268552#