mandag den 12. december 2016

Andreas Karker & Martin Hjort - Inger. Der hvor hun kommer fra

Andreas Karker og Martin Hjort har leveret en super interessant biografi om Inger Støjberg med titlen Inger. Der hvor hun kommer fra.
Det er en fascinerende beretning om en stille pige, som starter med at gøre oprør mod Operation Dagsværk ved at danne sin parallelle indsamling med tilskud til de samme organisationer, som opnår kæmpe respekt fra sit bagland, og som opnår sit kandidatur til det daværende Viborg Amtsråd samme aften som hun melder sig ind i VU. Lige siden hun i 1994 opnår mandat i samme amtsråd som den på daværende tidspunkt yngste (kun 20 år gammel), har hun været en principfast dame.

Hele vejen gennem hendes karriere har hun været loyal, og da hun som gruppeformand bakkede op om, at Anders Fogh Rasmussen ikke var kandidat til en toppost i NATO, var dette fuldkommen i overensstemmelse med partiets linje. Lige siden hun kom ind i varmen i forbindelse med Husk Darfur-kampagnen hos den daværende statsministerfrue og Vild med dans-stjerne, Anne-Mette Rasmussen, har hun handlet trofast - og det lønner sig i dag, hvor alle, uanset politisk ståsted, må erkende, at hun er en meget driftssikker minister.

Nogle af tallene omkring menneskesmuglernes økonomi, som er gengivet i kapitel 11 i forbindelse med annonceringen i arabiske medier er særdeles interessante, og selvom jeg normalt mener mig at være særdeles velorienteret inden for det politiske spekter, så var nogle af tallene helt nye. Bogen er derfor anbefalelsesværdig for såvel politiske nørder, som for dem, som bare gerne vil lære mere om mennesket bag ministernavnet.

Bogen kunne også varmt anbefales som enten årets julegave eller mandelgave, og får de fulde seks stjerner ud af seks mulige for den vel gennemførte blanding af biografi og små anekdoter gennem årene i Ingers politiske karriere. Man kan være uenig med hende på flere punkter, men dette portræt er blandt de bedste jeg har læst hele året, hvis ikke ligefrem den bedste biografi.

Læs mere om bogen, og køb den herfra: https://www.saxo.com/dk/inger_martin-hjortandreas-karker_haeftet_9788771802146