tirsdag den 19. juli 2016

Chill - Fejl 40, psykologien bag hacking

Chill har leveret et unikt indblik i social engineering med bogen Fejl 40 - psykologien bag hacking. Bogen er vigtig, fordi den peger på en af de vigtigste genveje forbi selv den bedste IT-sikkerhed.
Det er utroligt vigtigt at bruge den viden man får fra læsningen af bogen rigtigt, for som forfatteren gør tydeligt, så nytter det ikke noget at ville straffe sig til den rigtige sikkerhed.

Viden skal bruges til beskyttelse, og alle eksemplerne er gode eksempler på hvor vi alle kan sætte ind - såvel personligt som på jobbet. Vi kan alle blive ofre for en social engineer, enten via mail eller telefonopkald fra anonyme numre, og vi skal lære at være en smule mere vagtsomme end de fleste af os normalt er. Vi må ikke være så naive, at vi lader os fuppe, alene fordi vi er for høflige til at protestere når nogen beder om en oplysning vi egentlig ikke ønsker at give.

Gennem læsningen kunne jeg ikke helt undgå at komme til at tænke på Eddie Murphy i hans rolle som Detroit-politimand i Frækkere end politiet tillader, for netop adgangen til toldhallen i det første afsnit af Beverly Hills Cop, som filmen hedder på engelsk, er et godt eksempel. Hvordan kan et 'almindeligt' politiskilt være relateret til toldmyndigheder, og så fremdeles?

Vi tænker ikke over den slags i hverdagen, og derfor anbefales bogen varmt til alle, som er involveret i IT-sikkerhed, ligesom den også med fordel kan læses af alle, som bruger computere i kundevendte arbejdsopgaver. I slutningen af bogen kommer Chill med gode anbefalinger til såvel politikker som procedurer, som kan fremme sikkerheden i jeres virksomhed.

Bogen får de fulde seks stjerner ud af seks mulige for den perfekte gennemgang af psykologien bag hacking så alle kan forstå det.

Læs mere om og køb bogen herfra: http://www.lulu.com/shop/chill/fejl-40/paperback/product-21535288.html