søndag den 31. januar 2016

Snart 100 boganmeldelser her på bloggen

Engang imellem er det meget sundt lige at kaste et blik bagud, og notere sig det man rent faktisk HAR nået her i livet. Cirka 90 boganmeldelser, og bestemt flere på vej - det går bare fremad. For år tilbage var der nogle, der frygtede, at bogen ville lide døden efterhånden som vi fik e-bogs læsere og lydbøger. Det er nærmest gået præcist omvendt.

Ingen kan nogensinde tage hyggen ud af bogen. Det er bare smadderhyggeligt at lægge sig i sengen med en god bog. At hygge sig mens handlingen går for sig, uanset om du er til romaner, krimier, biografier eller samfundsdebat. Alting har sin plads her i livet, og der er bøger for enhver smag.

Jeg erkender, det til tider kan være endog meget svært at skille sig af med en bog efter læsning. Dog tillader en 46 kvm lejlighed ikke ubegrænset passion for det skrevne medie. Det må bare erkendes, og der sker altid en grundig vurdering før jeg skiller mig af med noget, som er forældet. Men sådan må det altså bare være. Tiden flytter sig.

Hvor man i gamle dage havde byttemulighed, så har PostDanmark gjort det uforholdsmæssigt dyrt at sende en bog, så det bliver som regel noget med at tjekke om familien har lyst til at læse en bestemt bog, og ellers må det en tur forbi genbrugsstationen - som så heller ikke mere har byttemulighed for den slags. Genbrugsbutikker siger ligefrem nej tak, så noget er der sket med bogens rolle i samfundet.

Dog tror jeg roligt vi kan konstatere, at der altid vil være plads til gode bøger. I morgen skal jeg en tur forbi Bog & Ide, hvor der afholdes det årlige bogudsalg, og jeg tør vist godt allerede afsløre, at jeg har flere titler jeg kigger efter. Heriblandt en bog om personlighedstyper, og så Kathrine Lilleørs bog Lilleør!, for bogen Liv og Ledelse jeg anmeldte i april 2015 har efterladt et varigt indtryk, så jeg måtte bare læse mere fra hende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar