fredag den 7. august 2015

Anders Agner Pedersen & Jens Aagaard - Det konservative kollaps

Forlaget Rosenkilde & Bahnhof har med bogen Det konservative kollaps lavet lidt af et scoop. Forfatterne Anders Agner Pedersen og Jens Aagaard er ikke blevet populære på at have skrevet bogen, men det burde faktisk være en kærkommen chance for at vende udviklingen, hvis man er parat til at lytte til kritikken. Særligt det afsluttende interview med Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt må siges, at ramme hovedet på sømmen hvad angår mange af de tanker som flere af os har gjort sig omkring de Konservative.

Bogen er yderst velskrevet, og veldokumenteret, og man aner en vis omsorg for faktisk at forsøge at behandle emnet sobert, selvom nogle tydeligvis har valgt at misforstå budskabet.

Læseren får en glimrende indføring i historien siden de succesfulde dage hvor Poul Schlüter sad for bordenden, og man kan ikke helt undgå, at bemærke, at det er mange små dumheder, som til sidst har skabt en situation hvor man har haft mere travlt med brandslukning end med at få ideudviklet sin politik, samt bragt en ny generation frem til styring af partiet.

De nye kræfter bliver nævnt, men det henstår i det uvisse, om man vil forstå, at bruge disse kræfter på den rigtige måde, så C igen kommer frem til fordums styrke i dansk politik.

Seks stjerner ud af seks mulige for den politiske biografi, som formår at hæve sig over Ekstra Bladets niveau, og som klart og tydeligt anviser mulige løsninger på nogle tankevækkende udfordringer. Kan varmt anbefales at læse.

Se mere om bogen her: https://www.saxo.com/dk/det-konservative-kollaps_anders-agner-pedersen_haeftet_9788771287530