onsdag den 19. marts 2014

Malcolm Gladwell - Afvigerne

Malcolm Gladwell har med bogen Afvigerne der er oversat af forlaget Bindslev, lavet en bog der vækker til eftertanke hos alle som interesserer sig for succes og grundlaget for den.

Han viser hvor mange tilfældigheder som, tilsammen, gør forskellen mellem at FÅ muligheder og så at måtte kæmpe sig til dem. Det er, indrømmet, ret tilfældigt hvornår vi fødes, men i f.eks. ishockey interessant hvordan det påvirker mulighederne for at blive udklækket som talent. Det var også tilfældigt, at Bill Gates fik adgang til computertid i sin studietid, men intet tilfælde, at han brugte tiden fornuftigt.

Enhver er sin lykkes smed hedder det nok så fint i den kendte talemåde. Men fliden kan så ganske afgjort hjælpes på vej, og eksemplet med den amerikanske advokat Flom ER interessant, for det viser, at mindre interessante nicher godt kan blive den hotte sag, som alle bagefter er interesserede i. I Floms tilfælde blev det hostile takeovers, her i landet kendt som virksomhedsoverdragelser - både de frivillige og de mindre frivillige af slagsen. Der var ikke småpenge i den branche da den først udviklede sig.

Det er virkelig en bog som var yderst interessant at læse, og jeg kan varmt anbefale den. Fem store stjerner ud af seks mulige for den tankevækkende bog, som virkelig kan inspirere, fordi den fortæller den 'alternative' baggrund for succes hos de mange bogen behandler.

Læs mere om bogen her: http://www.saxo.com/dk/afvigerne_malcolm-gladwell_indbundet_9788791299469?gclid=CL6d4teXnr0CFcICcwodNAMAxw