tirsdag den 8. oktober 2013

Allan & Barbara Pease - Hvorfor mænd ikke hører efter & kvinder ikke kan læse kort OG Hvorfor mænd ingenting fatter & kvinder altid mangler sko

Denne anmeldelse er af to bøger samlet, for første gang i bloggens historie. Først læste jeg Hvorfor mænd ikke hører efter & kvinder ikke kan læse kort, og bagefter Hvorfor mænd ingenting fatter & kvinder altid mangler sko. Bøgerne kunne godt læses hver for sig, men det optimale resultat fås ved at læse begge bøger. Femina beskrev, ifølge forsiden på den første, bogen med disse ord: "Morsom bog for begge køn"...

Bøgerne ER rigtig god læsning, også selvom der er enkelte stereotyper som ikke holder vand. Det er f.eks. ikke alle mænd der lader brædtet stå oppe efter et toiletbesøg - på det punkt er både Frans (en kammerat jeg har kendt i over 13 år) og jeg fuldkommen enige. Begge brædt lukkes. :-)

Men når vi ser bort fra de enkelte afvigelser, så vil bogen give en del stof til eftertanke for alle der læser bogen. Særligt vil kapitel 8 i bogen Hvorfor mænd ikke hører efter & kvinder ikke kan læse kort være meget gavnlig for folk der gerne vil forstå emnet homoseksualitet, fordi der er nogle hormale forklaringer omkring fosterets 6.-8. uge som jeg i hvert fald ikke kendte, og som bidrager med en positiv nuancering af emnet der ofte ender i semi-religiøse fordomme omkring emnet homoseksualitet.

Kapitel 3 i bogen Hvorfor mænd ingenting fatter & kvinder altid mangler sko er blandt de bedste i bogen når det gælder forståelsen af følelsesmæssig afpresning, som i øvrigt dyrkes af begge køn blandt svage partnere. Ligeledes vil kapitel 8 "Kvinders sexappeal - en test" og kapitel 10 "Mænds sexappeal - en test" være gavnlige til at belyse hvordan vi er som personer i et forhold.

Alt i alt er bøgerne rigtig fornøjelig læsning, og hvis hvert køn bruger dem for at lære både sig selv og hinanden bedre at kende vil de være gode spotlights til selvudvikling. Jeg giver bøgerne fem ud af seks stjerner. Der ER gentagelser visse steder som kan være lidt trættende når emnet interesserer, men det er afgjort bøger hvor enhver der læser dem 'får noget med hjem' efter læsningen. Kan varmt anbefales.

Se mere om Hvorfor mænd ikke hører efter & kvinder ikke kan læse kort her: http://www.saxo.com/dk/hvorfor-maend-ikke-hoerer-efter-og-kvinder-ikke-kan-laese-kort_allan-pease_paperback_9788711405765.
Se mere om Hvorfor mænd ingenting fatter & kvinder altid mangler sko her: http://www.saxo.com/dk/hvorfor-maend-ingenting-fatter-og-kvinder-altid-mangler-sko_allan-pease_paperback_9788711405772.