mandag den 19. august 2013

Elisabet Svane - Pia K. Årene ved magten

Jeg erkender blankt, at jeg kun købte bogen fordi den var på udsalg i årets bogudsalg. Samtidig var jeg lettere nysgerrig, for Pia Kjærsgaard er med tiden blevet en politisk modstander. Selvom hun moderniserede landsbytosser til duelige politikere i sin fold, så er der flere spørgsmål der ikke besvares, særligt i den tid hvor jeg selv stillede op til kommunalvalget i Roskilde, hvor den senere rebel, Mogens Andreasen, styrede Roskilde Amt med en ledelsesstil som bar mere præg af hvem HAN syntes om, end reelle kvalifikationer. Jeg var den eneste som havde skrevet dusinvis læserbreve, og selv da jeg forlod partiet, anbefalede jeg i min pressemeddelelse partiets politik.

Jeg ville ikke smække med døren til skade for partiet, men må erkende, at jeg senere kan glæde mig lidt over, at hendes repræsentant i Solrød, 'fabrikanten', ikke stod mål med kravene. Ikke alene var han en del af et oprør, men han havde også et fremmøde i folketingssalen som slet ikke stod mål med de idealer han selv havde offentliggjort da han påtog sig rollen som mellemmand mellem partiet centralt og de lokale kandidater. I Roskilde kom der en kandidat ind som næsten trak to mandater - altsammen fordi fodarbejdet var gjort, for det var sandelig ikke hans to læserbreve der rykkede noget... :-)

Da partiet kørte med bunden partiliste kunne jeg ikke leve med en fjerdeplads på listen, og derfor indgav jeg min udmeldelse. Jeg mødte stor opbakning fra andre kandidater, hvoraf flere også selv senere har trukket sig fra Dansk Folkeparti.

Nok om den del. :-)

Bogen er velskrevet, og der er ingen tvivl om, at man med såvel den ægteskabelige krise som de personlige skildringer kommer tæt på den hjertevarme person der gemmer sig bag den barske og til tider ulidelige retorik hvor der knapt kan siges en sætning uden at enten 'indvandrere' eller 'udlændigepolitik' kommer ind et eller andet sted i interviewet.

Hun er i nyere tid den kvinde der har forandret mest i dansk politik, og man kan ganske enkelt ikke komme udenom, at hun har haft stor indflydelse på dansk politik da hun fik Dansk Folkeparti med som støtteparti for først Anders Fogh Rasmussen og senere Lars Løkke Rasmussen.

Jeg kan ikke undgå at fornemme hun har deltaget, ikke alene fordi Elisabet Svane ønskede at skrive en bog om hende, men fordi hun et sted drømmer om at blive bedt om en dag at indtræde som Folketingets formand når de borgerlige igen får regeringsmagten.

Bogen får de fulde seks stjerner ud af seks mulige. Jeg har lært en politisk modstander bedre at kende, og jeg er nu klar over hvorfor hun til tider har gjort som hun gjorde, også selvom hun trådte groft i spinaten bl.a. da hun lovede genindførsel af revselsesret og mange andre små fortalelser gennem årene.

Bogen kan stadig købes som e-bog herfra: http://www.saxo.com/dk/pia-k_elisabet-svane_epub_9788792359704?searchText=pia%20k.