onsdag den 31. juli 2013

Holly Hein - Seksuelle sidespring

Holly Heins bog Seksuelle sidespring er udsolgt fra forlaget, men du kan stadig købe hendes bog på engelsk via Saxo.com. Bogen vil være rigtig god læsning for dem som har oplevet utroskab, uanset om du selv har begået dette eller din partner har været 'den skyldige'.

For dem af os som har et forlist ægteskab bag os af andre grunde kan bogen alligevel være rigtig god, fordi du stensikkert tidligere i livet har oplevet dette enten direkte eller indirekte. Lad det dog være sagt med det samme: tredie del af bogen, der heldigvis kun er de sidste knap 70 sider vil synes uendeligt langtrukken hvis du, som jeg, i forvejen har været på kommunikationskurser og/eller kurser med personlig udvikling.

Til gengæld er det første 180 sider en glimrende gennemgang af praktiske eksempler taget fra Hollys egen terapeutiske erfaring, og flere steder forstår man godt hendes lejlighedsvise udbrud af "så tag jer dog sammen!" når hendes klienter kom og bad om hendes råd.

Til gengæld vil bogen også lejlighedsvis irritere, for siden den udkom (i 2001), og blev oversat til dansk (i 2003) er der sket stor udvikling i de relationer vi nu til dags dyrker. De dynamiske relationer - det folk typisk kender som åbne relationer - er kommet for at blive. Vi har ikke behov for den isolationistiske vinkel som Holly lægger for dagen. Det er lidt traditionsbunden i en tid hvor vi alle for længst har erkendt, at det ikke er alle der kan forblive monogame hele livet med den samme person, medmindre der VIRKELIG er tale om stor tiltrækning på alle planer, såvel de fysiske som emotionelle.

Men da forfatteren er amerikansk ved vi alle hvordan det ville se ud, hvis hun var gået ud med det budskab for over et årti siden. :-)

Fire stjerner ud af seks mulige for et fornuftigt værk der vil være et fornuftigt bidrag i det univers folk pludselig befinder sig i når utroskaben viser sit grimme ansigt.