tirsdag den 16. april 2013

Anna Politkovskaja - Putins Rusland

Bogen Putins Rusland skrevet af den senere dræbte journalist Anna Politkovskaja er spændende for enhver med interesse for Rusland og russisk politik. Der har været mange spekulationer omkring hendes død, og efter læsningen af bogen må det erkendes, at hun skabte sig mange fjender i et land hvor kriminaliteten desværre har fået en del mere frit spil end præsident Putin kunne ønske sig, fordi pengemangelen har skabt en korruption ude i lokalsamfundene. Det er noget af en nød at knække, og før man dømmer Rusland med samme mål som vi ville gøre i et lille land som Danmark, skal man huske, at Rusland strækker sig geografisk over mange tidszoner.

Bogen er, ret indlysende, farvet af Politkovskajas despekt for Putin. Dog er den samtidig så veldokumenteret, at det vækker til eftertanke, at myndighederne ikke har taget bogen alvorligt. Hendes status som martyr må være det mest uønskede for et land som forsøger at komme ind i 'det gode selskab' i international politik, og derfor er min personlige mavefornemmelse, at det har været de mere lyssky kræfter som har ville fjerne hende, fordi hun trænger igennem læsernes hjerter med sin meget personlige skrivestil.

Her er en bog hvor det må roses, at oversætteren har gjort sig umage. Det føles helt naturligt at læse teksten, næsten som om Politkovskaja selv havde skrevet den. Ofte møder man jo som oversætter udfordringer i at 'vende' sprogene, men i denne bog falder teksten meget naturlig - og det taler til stor ros for forlaget Høst & Søn.

Jeg mangler en tydeligere forklaring på uviljen mod Gorbatjov i hendes tekst. Det virker en smule tyndbenet, men ellers er bogen værd at læse for enhver der, som jeg, interesserer sig voldsomt for dette land der er i en rivende udvikling.

Fem stjerner ud af seks mulige. :-)