lørdag den 30. marts 2013

Carl N. Hansen - På kanten

Billede af bogen På Kanten af Carl N Hansen

Her er virkelig en ungdomsbog der sparker røv! På kanten er historien om det højaktuelle UdkantsDanmark med et godt twist på de temaer der præger ungdommen. Bogen bør læses af enhver forælder som gerne vil tage en snak med deres børn om venskaber, beskytte dem mod 'det dårlige selskab', og giver et godt indblik i roden Noah, som viser sig at have langt dybere værdier end det de 'almindelige' naboer kan nå frem til via deres overfladiske indtryk - som oftest baseret på rygter og påstande.

Dette er en bog der straks minder mig om Bent Hallers bog Katamaranen jeg læste mens jeg gik i niende klasse på det daværende Maglegårdskolen i Roskilde. For Katamaranen var også en ungdomsbog som virkelig formåede at gøre indtryk på læseren.

Det eneste der rent grafisk godt kan irritere er de kapitelinddelinger bogen har. Designeren er Rikke Verner, og designet er desværre lidt rodet. Kapitler der starter midt på siden trækker ganske afgjort fra en ellers fantastisk bog og giver en forklaring på hvorfor det kun var Kjerteminde Avis og Politiken der ellers har anmeldt denne fantastiske bog, som du kan læse om her: http://www.gyldendal.dk/forfattere/kirsten-nordstroem-hansen, for Carl N Hansen er et pseudonym for Kirsten Nordstrøm Hansen, en veletableret forfatter. Mange boganmeldere ville helt fra starten af tro der var tale om venstrehåndsarbejde, og bekræfter dermed hvor vigtigt designet er, for bladrer du kun bogen igennem er der mange anmeldere der ville tro dette var spild af tid.

Bogen er velskrevet og absolut værd at læse. Den fortjener at blive læst af alle som gerne vil tage fat på vigtige emner i de unges liv, og fortjener seks stjerner ud af seks mulige for det dejligt umiddelbare sprog som fint matcher både hvad de unge tænker og hvordan de taler. Jeg anbefaler varmt bogen til sommerlæsning for alle forældre og deres børn.