torsdag den 22. marts 2012

Sarah von Essen - Hillary Rodham Clinton

Sarah von Essen har med sin biografi skildret den yderst interessante historie bag kvinden, Hillary Rodham Clinton.

Jeg lægger ikke skjul på jeg håbede Barack Obama vandt kandidaturen til præsidentembedet i 2008. Faktisk er selve bloggen World Politics 101 startet som en protest imod det mange af os så som Clintons tredie periode - noget som ellers ville være umuligt i forhold til forfatningen.

Mange af de følelser er flot beskrevet i bogen, og rejsen gennem Hillarys opstilling som senator mv er spændende læsning - en genopfriskning også for de af os der ellers fulgte begivenhederne tæt dengang.

Målet da jeg købte bogen under dette års bogudsalg i Bog & Idé var at lære mere om selve kvinden bag det kendte navn. Det blev til fulde indfriet, og DR forlaget har med denne bog vist vejen for politiske biografier. Det eneste sted hvor kæden mangler en smule olie er i kapitlet om præsidentfruer gennem tiden. Dér mangler der nemlig en meget væsentlig førstedame i oversigten, nemlig Nancy Reagan, gift med Ronald Reagan, der havde to flotte perioder - og særligt kendes for sin stærkt anti-kommunistiske stil, som netop fremmede Berlinmurens fald da han sagde til Gorbatjov:"Tear down this wall!"

Når der i forvejen bruges meget krudt på beskrivelsen af den amerikanske drøm, så er historien om en skuespiller, der blev præsident mindst lige så interessant som de andre personer der beskrives gennem bogen. Hvor Bush (både senior og junior) viste manglende sans for de store linjer, og som også har farvet deres eftermæle, så er Ronald Reagan en legende i amerikansk politik.

Nancy stod ved sin mands side på en mindst lige så loyal måde som Pat Nixon og andre der dog er nævnt i bogen.

Fem stjerner ud af seks mulige for den næsten perfekte præstation.