mandag den 19. december 2011

Hvad er effekten af boganmeldelser?

Nogle danske forlag spørger sig selv: "Hvad er effekten af boganmeldelser?" Mange mindre forlag er i tvivl om selve effekten af at få anmeldt sine bøger. Når du søger på Google på f.eks. tysk [Buchrezension] eller engelsk [Book review], så går det hurtigt op for de fleste, at der er en del som beskæftiger sig med at anmelde bøger.

For køberne er det en kæmpe service, at de kan læse om bogen FØR de køber, og der er da ingen tvivl om, at avisernes spalter med disse læses. Men spørgsmålet er om det gælder alle aviser? Ofte er boganmeldelserne gemt bagerst i avisen, og hvis vi tager udgangspunkt i at mange læser aviserne enten i frokostpausen eller på vej til eller fra arbejde, så er oplagstallet for avisen ikke nødvendigvis udtryk for hvor mange der læser anmeldelserne. Sagt på en anden måde: folk køber sjældent en avis med det primære formål at læse en boganmeldelse. Og især ikke når der alene er tale om et genoptryk af forlagenes præsentation af bogen, som det desværre nogle gange er set...

Når bogen om Erik Damgaard indtil videre har haft 52 sidevisninger og Lokumsbogen kun 17, så er det kun udtryk for et tal. Trafikkilderne er forskellige. Nogle har f.eks. søgt specifikt efter bogen mens andre har fulgt med som faste læsere af bloggen.

Det er ikke et område der endnu er specielt stort, for folk er endnu ikke vant til at lede efter boganmeldelser online, men markedet er voksende. Derfor er det heller ikke 488 samlede sidevisninger der skræmmer, for der er indtil nu kun anmeldt 18 bøger her på bloggen.

Efterhånden som der kommer mere indhold i form af flere boganmeldelser vil tallet stige, og de forlag som gør brug af frie blogs vil opleve en støt stigende omsætning, ligesom det er set i udlandet.

New York Times er ofte en kilde til stor indtjening blandt amerikanske forfattere. Kan de få en bog anmeldt dér er et umiddelbart stort salg på plads lige fra starten af. Det samme vil gøre sig gældende efterhånden som folk bliver vant til at læse blogs med anmeldelser på deres smartphones. Så vil de kunne stå i butikken og finde oplysninger om den konkrete bog de står med i hånden, og det vil lette købsbeslutningen når forfatteren bag anmeldelserne er ærlig i sine betragtninger.

For mange af os er dette en hobby. Vi læser alligevel bøgerne, og derfor vil vi gerne dele erfaringerne med andre. Ikke for at tjene penge på anmeldelserne, men ganske enkelt fordi det gør det hele en smule sjovere når der arbejdes med en passion for gode bøger.

Udgangspunktet her på bloggen er, at kan jeg ikke sige noget pænt, så tier jeg ganske enkelt. Det betyder ikke at de bøger der ikke kommer her er dårlige, men formodentlig kun, at jeg ikke lige er stødt på den bog du søger information om. Til gengæld kan du så glæde dig over, at hver eneste anmeldelse er skrevet frit og direkte med dig for øje, som gerne vil vide om bogen er værd at læse.

Glædelig jul, og Godt nytår. :-)

1 kommentar:

  1. Trafikken er nu tredoblet, så der begynder at ske lidt. Da dette skrives er der nu 1395 sidevisninger. :-)

    SvarSlet