mandag den 13. juni 2011

Koster det noget at få anmeldt min bog?

Jeg fik en mail med et spændende spørgsmål, som jeg gerne vil svare på her, hvis andre skulle være i tvivl:
Det er nogle spændende bøger du har læst, og anmeldt. Nu er jeg lidt i tvivl om du også vil læse og anmelde en af mine bøger? Hvor meget koster det at få anmeldt en bog af dig?
På forhånd tak for svar.
Venlige hilsner
xxxxxxxx

For det første vil jeg godt give læseren ret. Jeg har gennem tiden læst mange spændende bøger, og flere af dem jeg har på reolerne herhjemme har jeg allerede tænkt på at anmelde, bl.a. for at give andre en chance for at finde inspiration til hvad de nu måtte ønske at læse.

Jeg læser næsten alt. Lige fra spændende kriminalromaner af Pasternak, Dan Brown m.fl. hele vejen over til fagliteratur om online indtjening, religion, geografi, rejser, sociale medier, programmering, psykologi og mange andre ting. Læsning er i min optik chancen for at lære nye ting, og i den forbindelse er der en unik og yderst spændende verden der åbner sig med den fysiske bog.

Jeg har forsøgt flere ting i forhold til e-bøger - lige fra læsning på iPod, iPhone og på computerskærmen. Som oftest ender jeg alligevel med at printe teksten, fordi jeg ofte godt kan lide at tage notater, hvis det er noget jeg skal arbejde med. Til gengæld nyder jeg også at slappe af med en god bog, og i den forbindelse kan afslappende skønliteratur også være en fryd.

Der er, for at sige det ligeud, ikke nogen bøger jeg ikke læser. Jeg interesserer mig for det meste, og er åben over for det meste.

Du betaler intet for at få en anmeldelse her på bloggen. Til gengæld kan jeg så heller ikke love dig nogen direkte tidshorisont på anmeldelsen. Hvis bogen er spændende er den sikkert læst inden for et par dage, men er der andre ting jeg er i gang med kan der lige så nemt gå to uger før jeg har læst bogen.

Jeg kan til gengæld love dig, at anmeldelsen skrives lige efter, at bogen er læst, og jeg forsøger altid at være optimistisk, og direkte.

Jeg kunne i øvrigt godt anbefale dig at sende dit manuskript FØR udgivelse hvis din bog endnu ikke er udgivet, for i så fald kan jeg ofte påpege steder hvor din bog havde gavn af at blive forkortet eller omskrevet. Men når først bogen er skrevet kan den slags ikke ændres, og så er der "kun" et samlet hele at vurdere ud fra.

På spørgsmålet om der har været bøger jeg ikke har brudt mig om kan jeg svare, at det har der desværre været enkelte af. Men i så fald vil jeg ikke hænge nogen ud, men hellere skrive direkte sammen med forfatteren om det han/hun burde ændre. Der er ingen der får noget godt ud af at se hvad der er rigtig skidt ved en bog. Det må være op til forfatteren at forbedre sine evner i bøgernes verden, og jeg medvirker ikke til at hænge folk ud med navns nævnelse. Men en sådan bog får naturligvis ikke plads på bogreolen, men ryger direkte videre til den lokale genbrugsstation.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar